Jak si zařídit pohodu na homeoffice

Inspirace: Jak si zařídit pohodu na homeoffice

 

Práce z domova má celou řadu výhod, zároveň však klade vysoké nároky na sebedisciplínu, organizační dovednosti a v neposlední řadě na pracovní prostředí. Většinu překážek zvládnete překonat, pokud si zařídíte vhodné pracovní místo a osvojíte si základní dovednosti, díky kterým zvládnete home office levou zadní.

 

jak si zařídit homeoffice

 

Práce na home office

 

Zatímco ještě před dvěma roky měly s prací z domova zkušenost jen 4 % české populace, dnes byste domácí kancelář nebo pracovní kout našli téměř v každé třetí domácnosti. S rozvojem home office však souvisí i celá řada neduhů – ať už se jedná o pocit osamělosti, nebo zdravotní problémy způsobené nesprávným sezením na nevyhovující (často jídelní, nebo dokonce barové) židli.

Mnoho zaměstnanců i OSVČ je ale důkazem toho, že práce na dálku lze vykonávat efektivně a tak, aby to neodnesla vaše psychika ani zdraví. Chcete konkrétní tipy? Tak čtěte dál!

 

Výhody práce na dálku

 

Když se řekne home office, většina z nás si vybaví jen výhody, které práce z domova skýtá. Tak například vám zcela odpadá zdlouhavé dojíždění na pracoviště, povinnosti můžete řešit, aniž byste vstávali z postele, a k tomu všemu vám zbyde více času na rodinu, domácnost a vaše koníčky.

 

Úskalí práce z domova

 

Ti z vás, kteří už z domova pracují delší dobu, nám však dosvědčí, že home office má také celou řadu nevýhod. Tak například:

  • Při práci z domova se stírají hranice mezi pracovním a osobním životem. Ani se nenadějete a na e-maily svých kolegů a nadřízených odpovídáte už i o víkendu.
  • Home office klade vysoké nároky na vaši sebedisciplínu. Mnoho energie vás bude stát jen to, abyste od práce neutíkali na Facebook nebo k televizi.
  • Bez organizačních dovedností budete pracovní resty dohánět po večerech nebo o víkendech, které byste běžně trávili s rodinou a přáteli.
  • Pracujete-li z domova dlouhodobě, počítejte s tím, že se home office promítne také do vašich výdajů za energie.
  • V mnoha případech si své pracovní místo doma budete muset zařídit sami, což se na vaší peněžence také podepíše.
  • Jestliže ke své práci potřebujete kreativní myšlení, práce z domova pro vás může znamenat velkou překážku.
  • Patříte-li k lidem, kteří do práce chodili hlavně kvůli skvělému týmu lidí, pak pro vás home office bude za trest. Komunikace s kolegy se totiž smrskne na chatování a občasné videohovory.

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že home office rozhodně není pro každého. Trpět budou jak lidé, kteří mají rádi společnost, tak lidé, kterým sebedisciplína a time management nic neříkají.

 

pracovní kout

 

Domácí pracovna, nebo pracovní kout?

 

Vždy je lepší, pokud si pro práci můžete vyčlenit samostatnou místnost, která dokonale vyhovuje vašim potřebám a ve které řešíte jen pracovní záležitosti. Ne každý má však tu možnost, zařídit si domácí kancelář, a musí se spokojit s pracovním koutem. I ten však může svou úlohu plnit víc než dobře – stačí ho správně umístit a zařídit.

Tip: Pracovní kout se snažte umístit kamkoliv, jen ne do ložnice. Ta by měla sloužit výhradně odpočinku a romantickým chvilkám s přítelem. Určitě nechcete, aby vaše poslední myšlenky před usnutím a první myšlenky po probuzení patřily práci.

 

Jak zařídit home office

 

Pokud pracujete z domova pouze dočasně, nemusíte investovat tisíce do zařizování své domácí pracovny. Bohatě si vystačíte s trochu lepším stolem a pohodlnou židlí, které umístíte třeba do rohu obývacího pokoje.

Jestliže je ale práce z domu vaším denním chlebem, bez pracovny (nebo alespoň pracovního koutu) se neobejdete. Co vše budete k efektivní práci z domova potřebovat?

 

pracovní stůl

 

Pracovní stůl

Vhodný stůl poznáte tak, že když se k němu posadíte, svírají vaše kolena a lokty pravý úhel. Kromě toho musí mít dostatečně prostornou pracovní plochu, na kterou se vejde vše, co ke své práci potřebujete.

Tip: Pokud chcete udělat něco pro své zdraví, investujte do výškově nastavitelného stolu, u kterého můžete nejen sedět, ale také stát.

 

Pracovní židle

Pracovní židli nikdy nevybírejte jen podle designu. Mnohem důležitější, než zda se vám hodí do kanceláře, je to, jak se vám na ní sedí. Nejlépe uděláte, pokud investujete do ergonomické židle, kterou si nastavíte tak, aby vám poskytovala dokonalou oporu.

 

pracovní židle

 

Myslete na ergonomii pracovního prostoru

Ergonomické pracovní prostředí však netvoří pouze kvalitní stůl a židle. Abyste při práci seděli (případně stáli) vzpřímeně, potřebujete monitor počítače nebo notebooku zdvihnout do úrovně svých očí. K tomu slouží podstavce a stojany, díky kterým se při práci na počítači nehrbíte a nezatěžujete krční a zádové svaly.

 

Osvětlení

Při práci je důležité také správné osvětlení. Ideální samozřejmě je, pokud máte stůl poblíž okna, takže vám na pracovní plochu dopadá dostatek přirozeného světla. Přesto se neobejdete bez umělého osvětlení, díky kterému můžete pracovat i za šera nebo po večerech.

Mějte ale na paměti, že samotné stropní světlo zdaleka nestačí. Doplňte ho proto buď stojací lampou, nebo stolní lampičkou, kterou umístíte přímo na desku stolu.

 

Čím se obklopit

Při zařizování domácí kanceláře platí, že méně je více. S dekoracemi to proto nepřehánějte, zbytečně by odváděly vaši pozornost od pracovních povinností.

To ale neznamená, že by vaše pracovna měla působit chladně a neosobně. Její stěny vymalujte neutrální barvou, jako je béžová, krémová nebo světle šedá, použít můžete také nástěnné tapety, které místnost zútulní.

 

pracovní prostor

 

Jak si zařídit pracovní místo v malém bytě

 

Dokonce i v malém bytě se najde vhodné místo pro pracovní stůl a židli. Stačí zapojit kreativní myšlení a využít omezený prostor na maximum.

  • Ideální místo pro pracovní kout je v obývacím pokoji. Stačí odsunout pohovku od stěny a rázem máte k dispozici prostor, kam lze umístit stůl i židli.
  • Pokud se vám do bytu nevejde nic navíc, zakomponujte pracovní kout do obývací stěny nebo ho schovejte do vestavěné skříně. Dovnitř se vejde veškeré technické vybavení, které navíc jednoduše skryjete před zraky návštěvy pouhým zavřením skříně.
  • Pracovní kout lze umístit také do okenního výklenku a jako pracovní plochu využít dostatečně široký okenní parapet.
  • S nedostatkem prostoru si šikovně poradí sklápěcí stolek, k němuž stačí pořídit jen pracovní židli.
  • Na multifunkční pracovní prostor lze přeměnit také dělicí stěny. Ty nabízejí spoustu zajímavě řešených poliček a úložných prostor a bezvadně je doplňují výškově nastavitelné barové židličky.

Tip: Pracovní kout se snažte oddělit od zbytku místnosti alespoň opticky. Poalouží vám k tomu paravan, vyšší komoda nebo knihovna, případně vzrostlé pokojovky. V některých případech se vyplatí vybudovat v obývacím pokoji příčku, díky které budete moci pracovat ve větším soukromí.

 

Vezměte si práci ven

 

Využijte toho, že nemusíte sedět v kanceláři, a vezměte si notebook na balkon, terasu nebo třeba na zahradu. Ani tak ale nezapomínejte na zásady ergonomie a v žádném případě nepracujte u příliš nízkého nebo jinak nevyhovujícího zahradního stolku.

Pořiďte si kvalitní venkovní stůl a balkonové nebo zahradní židle vyměňte za pohodlné křeslo s područkami. Nezapomeňte na zastínění – na přímém slunci se vám bude špatně pracovat, ať už vám paprsky svítí přímo do očí, nebo do monitoru počítače. Hodit se vám bude stabilní slunečník nebo markýza, díky které vyčarujete příjemný stín.

Tip: Rozhodli jste se na čerstvém vzduchu vyřizovat pracovní hovory? Pak se klidně natáhněte do zahradního lehátka nebo si sedněte do závěsného houpacího křesla.

 

pracovna venku

 

Udržujte pořádek

 

Ať už pracujete z dokonale vybavené domácí kanceláře, nebo pracovního koutku na chodbě, mějte ve věcech pořádek. Vše, co nepotřebujete denně, ukliďte do skříní, skříněk, boxů nebo jiných vámi zvolených úložných prostorů. Pořádek a dobrou organizaci se vyplatí udržovat i na pracovním stole. Odkliďte z něj proto vše, co zrovna nepoužíváte, a nechte na něm pouze to nejnutnější – i to však roztřiďte tak, abyste v tom měli pořádek.

Abyste měli v pracovních věcech přehled, máme pro vás pár tipů:

  • Pořiďte si pracovní stůl se šuplíky, do kterých můžete schovat vše, co zrovna nechcete mít na očích.
  • Pokud máte větší pracovní kout, nebo dokonce samostatnou kancelář, neobejdete se bez úložných boxů, skříněk a skříní, do nich uložíte pracovní dokumenty, psací potřeby, ale třeba i tiskárnu nebo skener.
  • Mějte vše důležité neustále na očích – seznam úkolů, důležitá telefonní čísla nebo třeba myšlenkové mapy si pověste na magnetickou tabuli nad desku stolu.
  • Pořádek na stole udrží praktické organizéry na kancelářské potřeby a dokumenty.
  • Nevzhlednou změť kabelů, které napájejí počítač, notebook a další přístroje, zkrotí organizér kabelů.

 

Jak na práci z domova

 

Abyste práci na dálku zvládali s přehledem, máme pro vás pár tipů, jak na home office.

  • Snažte se vstávat ve stejný čas, jako kdybyste odcházeli do práce. Jasně, můžete si o půl hodiny přispat, protože ušetříte cestu, ale co se místo toho protáhnout na jógové podložce nebo si dopřát klidnou snídani.
  • Oblékněte se jako do práce. Pracovat v pyžamu je sice pohodlné, snižuje to ale pracovní morálku a vaši efektivitu.
  • Stanovte si pevnou pracovní dobu. Jestliže máte v plánu pracovat každý den od 8 do 4, dodržte to a nekontrolujte e-maily ještě před spaním.
  • Nenechte se rušit. Během pracovní doby mějte zapnuté jen nezbytně nutné aplikace (například pracovní chat a e-mail), telefon ztlumte, nasaďte noise-cancelling sluchátka a oznamte své rodině (pokud jsou též doma), že si nepřejete být rušeni.
  • Pište si to-do listy. Budete tak mít přehled o tom, co vás čeká, a na žádnou povinnost nezapomenete.

 

jak na home office

 

  • Přiřaďte činnostem prioritu. Jakmile máte sepsaný to-do list, přiřaďte jednotlivým úkolům prioritu, ať víte, v jakém pořadí je máte řešit.
  • Využijte energii, kterou máte po ránu. Většina lidí se náročným úkolům věnuje hned dopoledne, kdy mají nejvíce energie. Naopak odpoledne je vhodné řešit povinnosti, u kterých není třeba tolik přemýšlet a být kreativní – například vystavovat faktury, tvořit excelovské tabulky nebo odpovídat na e-maily.
  • Často větrejte. Čerstvý vzduch zažene únavu a vy se budete na práci lépe soustředit.
  • Pravidelně si dopřávejte pauzu. Jakmile doděláte jeden úkol, dopřejte si alespoň 10 minut přestávku. Projděte se do kuchyně a připravte si kávu. Nebo se protáhněte – na internetu najdete nespočet cviků, které lze dělat přímo u pracovního stolu.
5/5 - (1 hlasů)